utslag på låren
12.01.2016
hej! jag är en kille på 18 år och har fått röda utslag på mina lår som kliar väldigt mycket tills man får sår där. även har jag funnit en liknande finne där fast betydligt större. utslagen är stora och röda. inte små och många utan det är som ett stort som börjar på båda sidorna av början på låret/bredvid pungen. vad kan detta vara? har haft oskyddat sex med ett engångs ligg men skulle tro att det började tidigare än sexet. osäker. kan det vara könssjukdom eller är det bara nått slags exem av något slag? skall försöka åka och ta könssjukdomsprov så snabbt jag kan. dock tycker jag det skulle vara någon slags symptom på penisen också ifall det vore könssjukdom? tack för svar. orolig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2016
Hej.
Jag tror precis som du, att OM det skulle vara en könssjukdom så skulle det ge mer symtom från själva penisen. Jag tror mer att det är någon form av eksem, antingen allergiska eller t.ex. en svampinfektion.
Svampinfektioner i huden börjar ofta vid ljumsken och kryper neråt längs låren. Utslagen brukar då vara röda och fjällande och klia. Jag tycker att du skall börja med att gå till apoteket och köpa en salva som heter daktarin, som man kan smörja på svampinfektioner på olika delar av kroppen. Salvan kan smörjas på 2ggr/dag, och brukar ganska snabbt hjälpa. Försök att duscha en gång om dagen och torka huden noga efteråt.
Om du inte märker att huden skulle bli bättre inom en vecka efter att du har börjat med salvan så tycker jag att du skall gå och visa upp eksemen för någon, t.ex. din skolhälsovårdare. Men jag är ganska säker på att det är svamp eller allergi som orsakar det, inte någon könssjukdom.
Kram
Tessi