Värk efter runk
03.07.2016
Jag har onanerrat sedan 2 år tillbaka och jag hade inga besvär eller problem då. Nu sedan någon månad tillbaka så känner jag någon värk i nedre magen efter utlösning, det går över efter någon halvtimma och sen e de ok. Innan har jag onanerat nästan varje dag. Nu har jag minskat på det. Vad kan de värken bero på? Ska jA sluta onanera?
PS. Ja e omskuren Ammel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2016
Hej.
Värken kan bero på lite olika saker, och jag är inte helt säker på vilken orsaken är i just ditt fall, dels för att jag inte är läkare och dels för att det finns saker jag borde kunna fråga av dig för att bättre utreda vad värken beror på.  Det bästa skulle nog vara om du gick till en läkare, så att du blev undersökt och de fick kolla upp ett urinprov. Det är absolut ingenting att skämmas över, och jag tror inte nödvändigtvis att du lider av någonting allvarligt, men det är ändå bättre att kolla upp saken än att bara ignorera det.
En ganska sannolik orsak till din smärta nertill i magen och underlivet efter utlösning är prostatit. Det innebär en inflammation av prostatan. Det finns olika typer av prostatit, i vissa fall kan den behandlas med antibiotika och går över på en gång, och i andra fall kan inflammationen komma och gå lite med jämna mellanrum. Man är inte helt säker på vad som orsakar prostatit, men smärtan du upplever beror antagligen på att prostatan är svullen och då klämmer mot t.ex. urinblåsan och urinröret. I vissa fall upplever man bara smärta i och runt testiklarna och penisroten, men ganska ofta känns smärtan nertill i magen och/eller bakom naveln.
Vissa källor säger att det är bra om man får utlösning "lagom" ofta, t.ex. en gång om dagen, eftersom sädesvätskan då töms ut regelbundet från prostatan. Det kan kanske vara värt att testa, även om jag inte kan garantera att det fungerar.
Det kan också vara bra att sitta på varma underlag, eller t.ex. ta varma bad. Att äta t.ex. Burana eller nån annan antiinflammatorisk medicin och att undvika att sitta på kalla underlag (mopedsitsen om den är kall, cykeln, stentrappor o.s.v.) Försök att dricka tillräckligt så att dina urinvägar hålls rena.
Du kan ju följa med ett litet tag och se om det gör någon skillnad om du följer råden ovan, men om situationen fortfarande är densamma om t.ex. en vecka så tycker jag att du skall ringa till hvc och boka en läkartid. Prostatit är ganska vanligt, och läkarna har garanterat träffat killar med samma problem tidigare. Och som jag skrev så är det absolut ingenting du behöver skämmas över. Huvudsaken är att du vågar tala med en läkare så att ni får ta reda på vad problemet beror på. Om du bokar tid på hvc så är besöket kostnadsfritt. (p.g.a. din ålder).
Kram
Tessi