Vit knöl(?) på penis
21.12.2015
Tjenare, har under kanske en månads tid nu haft någon vit knöl/böld/vårt liknande sak på min snopp, är oskuld så att det ska vara en könsjukdom är omöjligt. Den är hudfärgad och sitter på förhuden med storleken av en halv ärta typ och den växer inte, trodde den skulle försvinna efter några dagar men tydligen inte! Dessutom har jag några dagar senare fått någon röd böld liknande grej på penis med som växte i typ 1 dag sen blev den mycket mindre tills nu när den knappt syns men den syns ändå och det är riktigt pinsamt och sänker mitt självförtroende till botten, kan bifoga bilder OM det skulle behövas! Vad är detta och hur i tusan blir jag av med det?
Mvh orolig kille Karl

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.12.2015
Hej!
Eftersom du inte haft någon form av sex, så handlar det högst troligen om en talgkörtel. Alla killar har små nippor eller knottror på hela snoppen och pungen och det är talgkörtlar (egentligen har vi sådana över hela huden, men de syns bara så tydligt på snopp och pung eftersom det inte finns något underhudsfett där. Ibland innehåller de så mycket talg, alltså typ fett som huden behöver för att smörja sig själv med, att någon enskild talgkörtel blir större än de andra. Det är bara att låta den vara ifred, för klämmer man bort talg ur den kan det komma in bakterier och inflammeras. Då börjar den mera likna en finne. Det är troligen det som hände med den röda knölen - och den läkte av sig själv ungefär lika fort som en finne i ansiktet gör. Talgen kan även av sig själv bli lite hårdare, så där som pormaskar i ansiktet kan bli. Sannolikheten att det skulle vara en vanlig vårta du fått på förhuden är minimal, likaså att det skulle vara en kondylomvårta, eftersom de smittar via sexuell kontakt. Du kan läsa mera om mystiska grejer på snoppen på våra infosidor om Snoppen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott