Vita fläckar på ollonet
17.10.2018
Hej, ja har 2 rätt så stora vita fläckar på ollonet och jag vet inte vad de kan vara. De har varit där en tid, minns inte hur länge men de gör varken ont eller kliar. De sticker inte ut heller utan det verkar bara vara en färgning. Har ni någon aning om vad de kan vara. Jag är oskuld om det spelar roll. Viktor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2018
Hej.
Eftersom du är oskuld så behöver vi inte oroa oss över att det skulle röra sig om en könssjukdom, och det är ju en bra sak. En sak mindre att fundera över. Det låter också bra att huden inte kliar eller gör ont. Så min gissning är att det helt enkelt är huden som är en annan färg där, vilket den kan vara utan att någonting är "fel". Ibland kan det bero på att det är nån form av ärrvävnad, och ibland är det bara pigmentet som är annorlunda just där.
Om du ändå vill kolla upp saken så kan du boka en tid till en läkare på hvc eller ta upp saken med din skolläkare. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi