Kliande hud
03.09.2022
Jag har nu i några dagar haft problem med kliande. In några dagar har min hud börjat kliande på hakan, på kvällarna. Det kliar jättemycket och jag trodde att det berodde på torrhet men hsr smörjt in flera dagar och det hjälper inte. Det kliar bara mer. Min kompis sa att det kan vara skabb, men jag ser inte några utslag direkt. Det enda är några jättesmå röda prickar som knappt syns utspridda över hakan. Det kliar något kopiöst, skulle vara tacksam för svar. En orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2022
Hej,
Det finns nog många andra orsaker än skabb till att det kan klia, så det är knappast det första jag skulle misstänka om det inte finns någon konkret anledning till att tro att det är det. Men tyvärr är det jättesvårt att veta vad det är som kliar, så om det nu är så att utslagen har spridit sig så tycker jag att du skall besöka din skolhälsovårdare eller hvc och låta någon där ta ställning till saken.
Det du kan göra själv är att t.ex. smörja med hydrokortison som oftast brukar hjälpa mot klådan. Andra saker du kan tänka på är om du har använt några nya kläder (som inte tvättats innan användningen), om ni har ett nytt tvättmedel eller sköljmedel, om du bor i samma hushåll som en katt som kanske sover i din säng o.s.v.
Men börja med att besöka hälsovårdaren, så kan ni tillsammans fundera över vad det kan bero på och vad du kan göra åt saken.
Kram,
Tessi