kramp vid orgasm
25.06.2019
Hej! Ibland då jag når klimax', eller alltså då jag kommer och orgasmen ebbar ut så börjar det krampa i nedre delen av magen (livmodern?) vad kan detta bero på.. gör ont, känns som det typ "spänner/rycker", håller i sig i ca. 1-2minuter..
Villnjuta

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2019
Hej.
Jag kan inte svara på exakt vad det beror på, men orgasmen gör ju att alla muskler i underlivet sammandras - så det är på så sätt inte alls konstigt att det påverkar även musklerna i livmodern. Jag tror inte att det beror på att någonting skulle vara "fel".
Försök att hitta ett sätt att hantera smärtan, t.ex. att spänna musklerna eller att ändra ställning själv så att det ändrar på hur musklerna spänns/slappnar av. Om du upplever att du behöver hjälp för det så tycker jag att du skall boka tid till en gynekolog.
Kram
Tessi