Födelsemärke?
13.03.2022
Hej,
När jag rakade mitt underliv märke jag en ”fläck” på ena yttre blygdläppen. Det var lite svårt att se den helt, men såg ut som ett födelsemärke. Det gjorde inte ont utan bara en mörk prick lite upphöjd.
Jag blev lite rädd eftersom jag inte sett detta, vad det nu är, tidigare. Jag rakade mig för typ en vecka sedan och då var detta inte där.
Kan man få födelsemärken på könsorganet? Kan jag bara anta att det är det eller kan det vara något annat som bör kollas upp? Hypokondriker :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2022
Hej,
Man kan ha födelsemärken vid könet precis som på alla andra ställen på kroppen. Inget konstigt alls med det. Det enda du egentligen behöver göra är att följa med. Om du har haft oskyddat sex så det kan finnas risk för någon könssjukdom så är det bra om du testar dig, men på basen av det du skriver så låter det inte som någonting som orsakats av en könssjukdom. Det kan vara ett födelsemärke eller kanske en tilltäppt hårsäck som gör att strået inuti inte vuxit ut utan syns delvis under huden? Det är jättesvårt att säga utan att ha sett pricken.
Jag tycker att du skall följa med, och om det skulle börja störa dig så kan du be en läkare ta en titt, eller barnmorskan vid preventivrådgivningen. Ingen stress.
Kram,
Tessi