Har ont
13.03.2016
Hej
Jag har varit sjuk nu i tre veckor, förkyld första veckan med bara hosta, andra veckan blev hostan värre, jag blev snorig och hade feber en dag, tredje veckan hade jag feber tre dagar i rad men jag var ändå i skolan vilket jag kanske inte skulle ha varit men i alla fall så fick jag för några dagar sedan ont i vänstra sidan. Skall försöka förklara detta nu, längst ner i ändan av vänstra revbenet. Inte vid precis vid "rundade kanten" utan lite till vänster om den. Det gör ont då jag försiktigt trycker på det där stället och då jag böjer mig till den vänstra sidan och även då jag hostar. Borde jag gå till skolhälsovårdaren eller är detta bara något som har kommit med förkylningen? jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.03.2016
Hej.
Det kan kännas tröstlöst då man är förkyld länge och det känns som om man aldrig skall bli bra. Speciellt om man får utdragen hosta eftersom man blir så öm i hela kroppen av det. Men trots att det kan kännas riktigt jobbigt så brukar hostan och förkylningen för det mesta bero på ett virus, och då finns det helt enkelt inte så mycket man kan göra.
För förkylningar som beror på bakterier kan man äta antibiotika, men då det är virus som orsakar dem så hjälper inte antibiotika så då får man helt enkelt försöka stå ut och sköta sina symtom istället. Du kan alltså använda hostmedicin, antingen en slemlösande eller en hostdämpande beroende på vilken typ av hosta du har. Personalen på apoteket kan hjälpa dig hitta rätt. Du kan också ta ibumetin (burana, ibuxin, ibumax o.s.v.) om du har ont eller känner dig febrig.
Det som gör ont i din sida kan antingen bero på en muskel som har blivit extra ansträngd då du hostar, eller också är det själva revbenet som fått en spricka. Det kan faktiskt hända att man har så kraftig hosta att man hostar av revben, och det kan ju göra väldigt ont men är i övrigt inte farligt och läker av sig själv.
Om din hosta nu fortsätter så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare så får ni fundera på om du borde träffa en läkare eller gå och ta lab.prover.
Hoppas att du snart känner dig bättre.
Kram
Tessi