HJÄLP MIG-OTRYGG HEMMA
13.08.2014
Hej kl är 7 på morgonen, jag börjar 9 i skolan. Jag vill inte gå till skolan och låtsas försöka som om allt är bra, när allt är riktigtriktiggfiktigt SKIT! Här hemma e de våld och alkohol, jag saknar trygghet från både mor o far o bror alla super, röker, slår, sparkar. Imorse vaknade jag av att mamma kommer in stupfull och spyr rakt över mig o blir riktigt arg över att jag inte stiger opp så hon hoppar på mig en gång, jag har ingen vanlig säng utan en madrass på ett golv. Alltså jag har gråtit sedan dess hela kroppen är sjuk, jag HATAR alkohol och min familj, jag vill sluta,hålla upp masken. Har sagt,åt mina föräldrar att jag tänker tala om för någon kanske någon i skolan eller så någon på soc. Då sa mamma-du vet vad som händer och tog i mig hårt, jag är riktigtriktigt rädd mamma o pappa, jag vet int hur ja ska,våga berätta åt nån. Jag är jätte smal är 14 år och 169cm och 40 kg. Mamma säger att jag skall sluta banta men JAG GÖR INTE DET- JAG BANTAR INTE!!! Det är hon som inte ger mig mat, vi har ingen mat hemma, jag äter mycket i skolan o sen går jag hungrig resten av dagen, jag har heller inte pengar till mat eller någon att äta hos, har inga far o mor föräldrar en kusin familj som bor i Kroatien, inga,vänner INGEN! Får inget, jag begär inte presenter till födelsedagar, jul det enda jag begär är ÄKTA KÄRLEK. Jag vill flytta bort till något ställe där man är trygg iallafall- hjälp mig ge mig råd, hur skall jag gå tillväga? Utan att bli upptäckt? HJÄLP MIIIIG jag gråter e såå otrygg, blir inte ens talad vid namn, ingen säger XXX åt mig alla säger skitunge åt mig. Jag kanske endå borde klara mig själv jag e ju endå 14 år, jag menar vuxen. XXX

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.08.2014
Hejsan XXX, vi ändrade lite och tog bort ditt namn så att ingen känner igen dig. Vi gråter när vi läser vad du skriver. Du ska absolut inte behöva ha det sådär. Ingen ska behöva ha det så där hemma!!!!! Du och alla är värda att få ha det tryggt och bra i sitt hem. Man ska få mat och man ska inte behöva utstå hugg och slag som du säkert ser varje dag :(
Du ska inte alls klara dig själv ännu på många många år, du är bara ett barn ännu! Tveka inte längre utan ta kontakt till Socialen, du måste komma bort därifrån och det genast. Jag sätter med en länk till våra HJÄLP sidor HÄR. Där har vi samlat en massa ställen dit du kan ringa eller via nätet ta kontakt för att få mera hjälp. Skolhälsovårdaren skulle också kunna hjälpa. Kom ihåg att du är inte ensam och du ska inte behöva klara av detta för dig själv, det finns massor med människor som är experter på att hjälpa just när det är såhär.
Hit kan du ringa 24 h/dygn:
Socialjouren i Österbotten 06-325 2347 eller 112
Socialjouren erbjuder brådskande socialservice 24 timmar i dygnet. De kan hjälpa när det är frågan om familjekriser, eventuellt behövs barnskydd, om någon plötsligt får brist på grundvård, om någon har överlevnadsproblem eller om krishjälp behövs.
En barnskyddsanmälan kan göras av vem som helst, som upptäcker att ett barn eller en ungdom behöver hjälp.
Nu kommer vecksolutet emot och du har inte skolan att fly till som tryggt ställe, tveka inte att kontakta socialjouren eller något annat ställe om det behövs. Fast dina föräldrar hotar dig med att det ska hända nåt hemskt isf så kan det ändå inte bli mycket värre än vad det är nu. Jag hittade en annan liknande fråga som kommit in hit, läs HÄR, vad vi svarade den gången.
Dina krav att få äkta kärlek är det allra minsta man ska kunnna kräva <3 Mitt hjärta blöder för dig och jag skulle så gärna komma via luften och krama om dig och hjälpa dig till rätta. Lova nu att du tar kontakt till någon som kan hjälpa dig och krama om dig och se till så att du får det bra.
Massor med kramar från oss här på kontoret, ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott