Ont i armbåge
29.09.2016
Hej!
Min armbåge gör ont. Jag tror inte det är tennisarmbåge. Då jag inte har smärta då jag rör på armen eller värk. Det gör otroligt ont då jag har t.ex. armen på bordet och armbågen nuddar i något. Det är själva benet som sticker ut som gör ont vid beröring. Jag hade samma problem för några veckor sedan och det försvann. Vad kan det vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2016
Hej
Det är nog jättesvårt att uttala sig om orsaken till smärtan då jag inte kan undersöka dig eller ställa dig frågor. Ofta orsakas dessa "plötsliga" och lite underliga smärttillstånd av att man gör upprepade och lite "onaturliga" rörelser. T.ex. har människor som sitter i butikskassan ofta ont i sina handleder - vilket beror på att de gör samma rörelser med handleden hela dagarna då de tar i varor och svänger dem för att läsa sträckkoden. Så det du kan fundera över är om du i din vardag gör någonting där du upprepar samma rörelsemönster ofta. I vilka situationer är det t.ex. som du påminns mest om smärtan?
Så min gissning är att det rör sig om överansträngning eller liknande. Ofta går det över om man vilar ett tag, och det kan hjälpa om du äter Ibuprofen som kur i några dagar. D.v.s. Burana 400mg 3ggr/dag i tre dagars tid. Ibuprofen är både smärtlindrande och inflammationshämmande så det kan hjälpa. Försök att vila armen och ta Burana så borde det märkas på några dagar att smärtan avtar. Men det är klart att om du sedan fortsätter att göra rörelsen så återkommer antagligen värken. Därför lönar det sig nog också att fundera över vad värken beror på och om det finns någonting du borde ändra på i din vardag, t.ex. ställningen du sitter då du är på datorn eller liknande.
Om inte smärtan blir bättre trots vila och värkmediciner så tycker jag att du skall uppsöka en läkare som kan undersöka dig.
Kram
Tessi