Svett
20.11.2019
Hej decibel!
Jag brukar alltid lukta illa på skoldagarna och luktar alltid svett och jag vet inte hur jag ska sluta lukta det, jag använder parfym och har testat deodorant men det funkar inte, vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej.
Då man kommer upp i den ålder där du är nu börjar den personliga hygienen ställa helt andra krav på en än den gjort tidigare. Jag vet inte om det är så att du svettas väldigt mycket, eller om det handlar om att din svett luktar starkt. Men det viktigaste är självklart att man tvättar sig. Så duscha alla dagar och tvätta dig. Vill du använda duschtvål så kan du göra det - men om du har väldigt torr hy så skall du använda en som inte torkar ut huden.
Deodorant är nog en god idé, och gärna en som innehåller antiperspirant (d.v.s. gör att man svettas mindre). Känns det som att du svettas mer än andra så kan du köpa en "starkare" deodorant på apoteket, då kan du fråga personalen där. Parfymer gör inte att man svettas mindre. På sin höjd kan de täcka lukten lite men det är bakterierna som finns på huden som gör att det uppstår en lukt då man svettas - så därför är det effektivaste att man tvättar sig så huden är ren och försöker minska på hur mycket man svettas med en antiperspirant.
Så är det förstås viktigt att man tvättar sina kläder också, och att man väljer kläder av sådana material som andas (t.ex. bomull). Kläder av syntetmaterial tenderar att börja lukta mer svett.
Kram
Tessi