Var kan jag söka hjälp?
06.04.2014
Jag behöver hjälp... Av nån vuxen som jag kan prata med.... Vart ska jag söka mig? Om man ringer och beställer en tid vad skall man då säga??

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.04.2014
Hej, va bra att du tog kontakt hit till oss. Du är redan ett stort steg på väg mot att börja må bättre :) Nu vet jag ju inte vad du har som du känner att du vill prata med någon om men det spelar ingen roll. Om man känner att man behöver få hjälp med sina funderingar eller vill ha råd hur man ska gå vidare så finns det en hel del ställen att ta kontakt till.
Har du pratat med kuratorn i din skola? Eller skolhälsovårdaren? Det är ju alltid bra att börja där. Men om det inte känns bra att gå och prata med någon i skolan så finns det på kommunens hemsida psykologer att boka tid till om du söker under Hälso- och sjukvård - Psykisk hälsa - Psykolog, så hittar du kontaktuppgifter till din kommuns psykologer. På våra HJÄLP sidor hittar du en lång lista på telefonnummer dit du kan ringa om det känns bättre än att prata f2f med någon.
För att nu sen gå över till din fråga vad man ska säga då man beställer tid så behöver det inte vara mera invecklat än att du säger att du vill boka en tid till en psykolog, de kommer inte att fråga varför eller något sådant utan det får du ta sen med psykologen. Man behöver inte föklara något utan man säger bara att man vill boka en tid.
Hoppas allt reder upp sig för dig!
Kram från ungdomsinformatören Sanna