Likmaskar
23.07.2020
Hej! Konstig fråga kanske men jag undrar verkligen. Likmaskar, var kommer de ifrån och hur och vaaa? Det är väl ett hormon i kroppen som startar igång när en människa har dött men finns de i kroppen hela tiden under tiden man lever? För det kan väl inte komma typ 1000 maskar inifrån kroppen om dem inte har funnits där tidigare? Jag fattar ingenting snälla kan nån förklara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2020
Hej,
I semestertider är det svårt att hitta experter att svara på alla frågor. Så jag har själv försökt ta reda på hur det ligger till.
Det jag lyckats ta reda på är att "likmaskar" är ett begrepp som avser fluglarver av t.ex. spyflugor. Så det handlar om att levande flugor lägger sina larvet i kött som ruttnar. Det är med andra ord INTE så att man skulle bära omkring på larverna och de skulle vakna då kroppen dör, utan flugorna lockas till kött som håller på att brytas ner av de ämnen som då uppstår i kroppen.
Fluglarverna kan inte heller äta kött som är friskt, så som levande människa finns det ingen anledning att vara rädd för dem.
Hoppas att du fick svar :)
Kram
Tessi