ägglossningen och flytningar
30.01.2017
Hej,
jag och min kille har nu i några månader försökt bli gravida. Det här har gjort mig mera intresserad av ägglossningen och vi använder oss av ägglossningstester för att med större sannolikhet lyckas pricka den. Jag har väldigt regelbunden menscykel, jag har haft det i många år och testerna visar positivt så gott som dag 17 varje gång (+/-1 dag).
Mellanblödningar brukar jag aldrig ha, det är väldigt länge sedan jag någon enstaka gång haft det. På vårt första försök i oktober så började jag blöda 7 dagar efter positivt äl-test. Det var väldigt sparsamt och höll i sig en två dagar bara. Sedan kom mensen helt enligt beräkning. Nu är det samma den här månaden, sex dagar efter positivt test började jag blöda sparsamt och är nu inne på tredje dagen med klarröd blödning. Blödningen är såpass sparsam att det kommer endast då jag är på toa. Vad kan det här bero på, med tanke på att jag inte har haft så förr (vet att kroppen kan betee sig underligt många gånger :P) ? Känns bara lite konstigt att alltid en vecka efter äl och i såväl oktober som nu i januari :)
Tacksam för svar! fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2017
Hej,
Grattis till att ni försöker bli gravida :) Även om jag vet att det är allt annat än roligt många gånger. Om man håller på länge så börjar man till slut undra hur någon kan bli gravid överhuvudtaget då det finns så mycket som skall stämma. Men det gäller att försöka ta det med ro och ha roligt medan man försöker.
Du skriver att din menscykel är väldigt regelbunden, men är den ca 28 dagar eller är den längre än så. Du skriver också att din ägglossning sker regelbundet, på dag 17. Det låter bra. (det är roande att preventions-appar som man kan ladda ner oftast utgår ifrån att kvinnan har sin ägglossning på dag 14, vilket ju i ditt fall skulle innebära att du skulle ha sämre möjlighet att bli gravid, och alla som inte vill bli gravida löper större risk att bli det - ifall deras menscykler inte heller följer "standarden". Nåväl - lita inte på appar helt enkelt.)
Det låter ju lite konstigt detta med dina mellanblödningar. Ved använde ni för preventivmetod innan ni började försöka? Om du har haft p-piller eller p-ring/plåster/stav så kan det ju tänkas att din menscykel ännu kan vara lite hoppig och ovan, och att det är därför du har fått mellanblödningen. Och mellanblödningar kan givetvis inträffa annars också, det är egentligen inget konstigt med det. Har din mens sedan kommit som normalt eller har den varit sen? Utöver teorin om "normal" mellanblödning kan det ju också tänkas att det har rört sig om väldigt tidiga missfall, där kroppen genast har märkt att någonting är fel och vill börja från början. Det är nog mycket vanligare än man tror med tidiga missfall - och ofta vet inte tjejen inte ens om att hon är gravid eftersom det kommer ut som en vanlig mens. Så talas det mycket om nidationsblödningar (blödningen som kan ske då en befruktad äggcell fäster sig på livmoderslemhinnan) Men jag tror att denna form av blödning är mycket ovanlig i förhållande till hur mycket det talas om den, och en sådan blödning skulle sannolikt inte vara i två-tre dagar utan bara vara en liten skvätt.
Eventuellt kan en barnmorska ge tydligare svar på dina frågor. Men jag tycker att ni helt enkelt skall fortsätta att försöka, och göra det ni kan för att öka era chanser, lämna bort cigaretter och alkohol men försök att annars leva på som vanligt så blir inte besvikelsen så stor varje månad om det tar ett tag till innan det lyckas.
Jag håller tummarna för er familj!!
Kram
Tessi