AKUT!!!
22.06.2014
Hej!
Jag har sådan panik!
Åker utomlands på onsdag och jag fick min mens idag (måndag)! Den brukar vara i 6-7 dagar och ska till ett vattenland också osv och gå mycket (inte komma tillbaka till hotellet) osv osv. Hur kan jag få mensen att sluta tidigare eller helt nu? Helst inga piller! Har läst om att springa mycket, dricka massor med vatten och ha varmt på magen. Har ingen mensvärk men mycket mens. HJÄLP NU HAR PANIK!!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.06.2014
Hej!
Lugn, vännen, vi har ett bra råd: menskopp! En menskopp kan du ha inne i så mycket som 12 timmar eller tömma när det behövs, alltså tätare om du har mycket mens. Den läcker inte och du kan simma med den - mycket bättre än med tampong. Tampong måste du absolut byta så snart du kommit upp ur vattnet, eftersom den också suger i sig poolvatten (vilket gör den både snabbt full och kan innehålla bakterier). Menskoppen är både det mest hygieniska och det mest ekonomiska/ekologiska mensskyddet som finns och vi rekommenderar det varmt! Du kan läsa mera om dem på vår infosida om menskoppar. Även unga tjejer och oskulder kan använda menskopp, de finns på närmsta apotek och kostar alltså inte mycket alls (verkligen inte ifall man jämför med bindor/tamponger ens för ett endaste år, men samma menskopp kan man använda i åratal).
Det finns tyvärr inga tillförlitliga sätt att få mensen att sluta snabbare eller rinna ut snabbare, men med menskopp gör det inget att mensen fortsätter fastän ni ska på resa. Du kan tömma den på första bästa toalett och tvätta den med varmt vatten och tvål och sedan sätta in den igen. Den kan vara en smula krånglig att använda i början, lite som tampong, men köper du den redan idag och börjar öva på att använda den, så går tömmandet och isättandet säkert som en dans på onsdag. Knepet är att slappna av i bäckenbottenmusklerna när man för in den.
Ha en trevlig resa :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott