Akut p piller och mens
23.06.2016
Hej,
Den 15 juni hade min vän samlag. Hon förklarar det som att det var första gången och att det riktigt inte gick att ha samlag på riktigt. Hon säger att det liksom inte var sex. Utan att penisen nästan inte gick in alls. Bara ollonet. Så det blev inte ett vanligt vaginalt samlag. De avbröt det så. Sedan dagen efter den 16 juni. Tog hon ändå ett dagen efter piller eftersom att hon blev skrämd. Hon säger att hon hört att försatsen kan innehålla spermier. Så trots att det inte gick in helt så tog hon den. Hon hade haft sin mens 6 juni som tog slut den 11 juni.
Sedan sen 21 juni fick hon blödningar. Först tänkte hon att det kunde vara biverkningar av tabletten som hon tog för drygt en vecka sedan. Men idah den 23 juni blöder det lite då och då. Det känns som mens berättar hon.
Hon vill veta om det är normalt eller vad kan det bero på. Hon kan väl inte ha mens 2 gånger under en månad frågar hon?
Kommer hon att få sin mens igen alltså den 6 juni som hon brukar trots att det blöder idag?
Skickat från min Android Tiffanie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2016
Hej.
Ibland kan det vara så första gången man har sex, att man mer eller mindre omedvetet spänner sig så mycket att det är svårt för killen att komma in. eller också beror det på att killen också är nervös och kanske inte riktigt vet vart han skall stoppa den, eller har svårt att behålla sitt stånd. Fördelen med om man har en fast partner är att man kan försöka pånytt, och lära känna varandra tillräckligt bra för att man skall kunna vara helt avslappnade - och då blir det lättare.
Det är ju möjligt att din kompis också var spänd för att de inte använde något preventivmedel och för att hon visste att de borde ha gjort det? Alla sådana saker kan spela in, eftersom det är väldigt svårt att lura den egna hjärnan. Den vet ju om allting - och reagerar därefter.
Nåväl - hon tog dagen-efter piller, så graviditeten behöver hon sannolikt inte bekymra sig över. Det är hur som helst alldeles normalt att man få extra blödningar efter att man har tagit akut p-piller. Ibland kommer de som för henne, några dagar efter att man tagit pillret, ibalnd har man småblödningar hela månaden, och ibland blir mensen sen och kommer först nån vecka efter att den borde ha kommit. Det är egentligen omöjligt att säga hur kroppen, och mensen kommer att reagerar på akut p-piller, så din kompis´reaktion låter helt normal.
Antagligen kommer hon inte att få sin mens den 6 juli som hon borde ha fått, eftersom akut p-pillret har stökat till det med hennes cykel. Så det är nog bara att följa med nu. Kanske kommer hennes mens runt den 20 juli, d.v.s. ca en månad efter hennes nuvarande blödning. Om hon är orolig så kan hon ta ett graviditetstest om några veckor, men jag tror inte att hon behöver bekymra sig för att vara gravid. Ibland kan akut p-pillret stöka till det i flera månader framöver - men ibalnd är det bara den första månaden som påverkas och sedan normaliseras det igen, men det är det nog ingen som vet och ingen som kan säga på förhand.
Jag hoppas att hon inte blev rädd då hennes första gång inte blev den succe som hon anatgligen hade hoppats på - men sex är precis som allting annat - det blir bättre ju mer man övar. Så jag tycker att hon skall testa pånytt med någon hon kan slappna av med. Och nästa gång föreslår jag att de använder kondom, så slipper hon stöka till sin menscykel.
Kram
Tessi