Åldersgräns primolut?
13.05.2015
Ska åka på solsemester på sommarlovet och jag kommer få min mens då vi är där. Jag undrar om det finns nån åldersgräns på Primolut (jag är 14) för jag skulle vilja skjuta upp mensen. Och kan man ringa till hvc för att få recept? Tack för svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hejsan! Det finns ingen åldersgräns för Primolut på det sättet. Men helst ska man ha en regelbunden mens så att man rätt exakt vet när mensen ska dyka upp - för att pricka in hormontabletterna exakt rätt dos och rätta dagar. Mitt förslag till dej är att du talar med din skolhälsovårdare. Med god tur och lite tjänstvillighet kan hon via skolläkaren ordna recept åt dej utan att du behöver gå via en läkare. Ha med dej info om hur lång mensperiod du har, när du har haft din senaste mens och när den beräknade mensen ska börja och när ni reser iväg och hur länge du behöver flytta fram mensen. Hoppeligen går det superenkelt att ordna på det här viset... Annars har hon säkert ett annat förslag på hur ni ska gå tillväga.
Ha en skön solsemester! :) Med vänlig hälsning, Annika   barnmorska - hälsovårdare