är jag skyddad?
11.12.2014
Jag skulle börja med p piller för första gången, jag skulle ta det första pillret när mensen började jag fick min mens men det var brun som det alltid är i början och slutet av mensen så jag tog pillret nu har jag haft mens i åtta dagar två av de senaste dagarna har varit brun mens som det är i slutet jag brukar aldrig ha åtta dagar?? Brukar ha 6 dagar mens som vanligt, nu undrar jag är det något fel tog jag det första pillret för snabt skulle jag ha behövt vänta tils jag fick riktig blod som mens som jag fick typ på natten sen och inte dendär början när de är brun mens och är jag skyddad om jag har sex ihelg nu?? Svara snabbt tack på förhand! :)
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
15.12.2014
Hej, vi ska fråga upp det av vår expert, svaret kommer så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Om jag förstår dig rätt så har du tagit det första pillret på mensens första dag och sedan dess ett piller om dagen? Om du har gjort så så är det alldeles rätt. Du ska ta pillrena ungefär samma tid på dagen för att få en jämn tillförsel hormoner som skydd mot graviditet.
Det är alldeles rätt att du tagit ditt första p-piller när du börjat blöda, man behöver inte vänta på att få rött mensblod. Du har nu skydd mot graviditet genast. I helgen har du skydd mot graviditet om du har tagit dina p-piller enligt anvisningar. Det är bra att läsa i bipacksedeln, i den finns information om t ex när man är skyddad mot graviditet.
Man kan också börja på dag 2-5 (dag 1 = första mensdagen), men då måste man använda extra skydd som t ex kondom under dom 7 följande dagarna.
Det gör ingenting att du har haft mens i 8 dagar eller att mensen varit brun.
Hälsar Diana