Bajsbrun mens
05.01.2018
Hej, fick min mens för 3 månader sen typ. Men varje gång jag får mens är det PYTTELITE blod och resten ser precis ut som bajs, är det ens mens? Får aldrig mensvärk, humörsvägningar, sötsug elr något! Har inte berrättat för mina föreldrar och vet inte hur jag ska göra... ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej!
Ingen fara, det bruna är bara koagulerat blod, alltså vanligt mensblod som kommit i kontakt med syre. Du vet när du får ett sår tex på handen, så blir blodet brunt när det börjar stelna till en skorv? Det är alltså helt okej, för ofta kan det ta en stund för allt mensblod att rinna ut ur livmodern genom slidan och då hinner det bli brunt. Mensblod kan vara allt från klarrött till lite orangerött, blandat med flytningar så att det blir ljusrött, så mörkt att det ser nästan svart ut - och allt är okej. Inget farligt.
Alla är vi olika, så alla har inte likadana menser eller har samma symptom på pms (tex humörsvängningar, mensvärk). Dessutom kan mensen variera under livets gång, den kan förändras en hel del nu ännu under puberteten, men även längre fram i livet. Du kan gärna läsa på lite om mens både på våra infosidor om mens och på tidigare frågor&svar här i den här kategorin, så får du säkert en massa matnyttig kunskap att lägga bakom örat :)
Kram, Liselott