blöder fast jag äter p-piller
02.01.2015
hei! jag har nu ätit p-piller 2 plattor ihop och jag är på min andra platta nu och jag började blöda för 4-5 dagar sen lite medan jag äter piller. jag har mensvärk och "blodet" är mera brunaktigt. Vad kan detta bero på? Jag har en pojkvän och vi har sex regelbundet. är det normalt ?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.01.2015
Hej!
Nu har vår nya hälsovårdare Annika inte börjat ännu, men på basen av tidigare svar av våra sexualrådgivare och barnmorskor på liknande frågor som din, så vet vi att det inte är helt ovanligt att man kan få en p-pillerblödning fastän man äter två kartor ihop utan pausvecka/sockerpiller. Troligen är det inget konstigt alltså, och att mensen är mera brun kan kanske bero på att den är "äldre" än om den skulle ha kommit under pausen mellan kartorna? Men Annika ska kolla det här svaret när hon kommer i jobb.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Jo orsaken är troligen precis den som Liselott ovan beskriver. Nu är det ju en stund sedan du ställde din fråga... Så hör av dej igen ifall problemet kvarstår!
Med vänlig hälsning,  Annika     hälsovårdare-barnmorska