Blödningar under ägglossningen
23.06.2018
Hej, jag har en app i mobilen för att hålla koll på min mens. Efter en rätt så stressig tid av bl.a. studentfestförberedelser så fick jag små blödningar under en vecka med start från den dagen appen påstår att jag har ägglossning. Min mens har varit rätt så regelbunden med undantag för de 4 senaste månaderna när dagarna mellan mensen sjunkit från mitt vanliga 31 till 24. Nu på dag 38 väntar jag ännu på min mens eftersom de blödningar jag fick under min ägglossningsperiod inte alls var lika häftiga som de jag vanligen har. Vanligen måste jag tömma min menskopp flera gånger om dagen, men det här vara bara ungefär en tesked per dygn. Vad kan riktigt vara pågång i min kropp? Jag har aldrig haft några värre hälsoproblem och jag går heller inte på p-piller, eller är sexuellt aktiv.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2018
Hej.
Du behöver nog inte oroa dig. Då man stressar, eller ibland helt utan att man gör det, är det vanligt att kroppen blir lite virrig och det kan märkas just på att mensen antingen dyker upp oväntat eller inte dyker upp alls. Jag tycker inte att du skall lägga så mycket uppmärksamhet på vad din app säger om din mens - eftersom den trots allt inte kan känna till allt som pågår i ditt liv. DU känner ju din kropp bäst, och kroppen är inte en maskin, så det finns ingen app i världen som kan berätta för dig någonting som du inte skulle känna till bättre själv.
Med tanke på att du hade en liten blödning mitt i cyklen (om det sedan var en liten mens eller en mellanblödning är svårt att veta) så är det ju inte speciellt konstigt att du inte blöder lika mycket som normalt, det finns ju helt enkelt inte lika mycket där som behöver komma ut.
Försök att ta det lugnt och vara snäll med dig själv och din kropp. Den jobbar på så gott den kan hela tiden.
Kram
Tessi