Blöja och mens
07.01.2019
Hej! Min syster som är 12, snart 13 år, måste använda blöja på natten då en olycka händer kanske en gång i veckan. Men nu har hon fått mens och hon vet int vad hon ska göra och jag vill gärna hjälpa henne.
Ska hon använda blöjan som mensskydd eller finns det andra alternativ? Tycker det är onödigt att slösa en blöja varje natt i en veckas tid. I framtiden när hon är redo att använda tampong blir det ju enklare men nu vill hon inte det. Hemlig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Jag utgår alltså ifrån att din syster använder blöjor på natten eftersom hon kissar på sig? Om hon inte har besökt en läkare för detta så tycker jag att hon skall göra det. det är viktigt att hon blir undersökt för att hon skall kunna få hjälp.
Jag tycker att hon kan fortsätta använda blöja på natten också då hon har mens, och då fungerar blöjan samtidigt som mensskydd. Man skall INTE använda tampong på natten, eftersom den då sitter inne för länge vilket är dåligt både med tanke på slemhinnorna och bakterierna. Det är också helt befogat att byta blöja varje natt, d.v.s. inte återanvända samma blöja som hon haft förra natten även om hon inte kissade. Hygienmässigt så är det nog att rekommendera att det är en ny blöja som används varje natt.
Jag vet ju inte vilken anledning som ligger bakom hennes inkontinens, men jag tycker som sagt att saken skall diskuteras med en läkare om det inte redan har gjorts.
Kram
Tessi