Brun mens
17.11.2021
Hej. Jag är 15 år och fick min första mens för två månader sen. Andra gången jag fick mens, så var hela mensen brun. Är det normalt? en tjej på 15 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2021
Hej,
Ja, det är helt normalt.
Det blodet som kommer då man har mens är inte samma typ av blod som kommer om du t.ex. skär dig i handen. Mensblodet är en blandning av blod och bitar av den slemhinna som byggs upp i livmodern under menstruationscykeln. Speciellt om man inte blöder så mycket så är det ganska vanligt att blodet är mörkare och tjockare.
Blodets mängd och konsistens kan ändra från en månad till en annan, och det är ingenting man behöver vara orolig över. Det betyder inte att någonting är fel.
Kram,
Tessi