Brun mens?
18.05.2014
Hej å tack i förväg för svaret :3
Nåja ja ha haft mens i 3 år å allt ha vari normalt tills för 3 månader sedan ja börja mensa brunt och nästan int alls nå blod bara nå lite bara brunt, va kan det bero på? e de nå fel med mig? har använt tampong i 2 år kan det bero på det? äter inte lika mycket som förr heller och har börjat motionera, men vill ha svar så fort som möjligt Brunno

Ungdomsinformatören Lena svarar
22.05.2014
Hej Brunno!
Att ha brun mens ibland är helt normalt och inget att oroa sig för. När mensen är brun betyder det att man bara blöder lite. När man blöder lite hinner blodet torka en del på vägen ut och därför ser det brunt ut. Det bruna blodet betyder alltså bara att det är blod som kommit i kontakt med luft och koagulerat så att det blivit brunt.
Ibland kan man ha hela mens som är bruna, andra gånger har man kanske bruna flytningar i början och i slutet av mensen eftersom man blöder mindre då. Brun mens är hursomhelst inget farligt, utan helt normalt och har inget att göra tex med att du använder tampong.
Om man tränar mycket och inte får tillräckligt näring och energi, kan kroppen reagera genom att mensen upphör. Därför skall du vara försiktig med att inte gå på för hårda dieter mm. Det är alltid bra att motionera och äta hälsosamt bara man gör det vettigt och tänker på sitt eget välmående först och inte tex bantar på kostnaden av sin hälsa.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar)