Brun mens
05.07.2015
Hej! Igår när jag gick på toa så var det brunt i trosan. Jag torkade mig och det kom färskt blod. Jag tänkte att det var mens men det brukar väl inte vara brunt? Det värker jättemycket i min mage så det är nog mens, men jag är lite orolig över att det bara är brunt i trosan och rött när jag torkar mig. Vad ska jag göra, tacksam för svar. Jojjo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2015
Hej Jojjo!
Ingen fara alls med att det är brunt! Det är bara vanligt rött blod som kommit i kontakt med syret i luften. Då koagulerar det, blir brunt och lite stelare precis som när du fått ett sår och det tex runnit på armen. Då blir det också brunt och torkar efter några minuter, eller hur. Absolut inget farligt alltså. Mensblod kan också vara ljusare klarrött, en aning orangeaktigt och så brunt att det nästan är svart. I slutet på mensen brukar blodet nästan alltid vara brunsvart i bindan/på trosskyddet/i tampongen. Ju längre kontakt med syre desto brunare också.
Läs mer om Mens på våra infosidor om det här på Decibel :) Och GRATTIS till första mensen <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott