Bruna flytningar
18.07.2018
Jag har inte fått min första mens än, men märkte idag att jag fått en brun flytning. Betyder det att jag kommer få mens snart? Har haft normala flytningar förr. Är det farligt med bruna flytningar? Augustiflickan

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.07.2018
Hej!
Det kan mycket väl hända att det är din mens som är på väg. Med tanke på att du har haft flytningar tidigare så är det ett tecken på att din kropp utvecklas och din mens är snart på väg. Så jag skulle nog säga att du inte behöver oroa dig för att det skulle vara något farligt.
Mensblodet är inte alltid klarrött, för det är inte samma blod som det som kommer ut om du t.ex. får ett sår. Mensblodet är en blandning av blod och den slemhinna som byggs upp i livmodern, så blodet kan vara brunaktig och det kan finnas klumpar. Detta kan variera från gång till gång och det är inget man behöver oroa sig över.
Sköt om dig!
Kram, Ida