Bruna flytningar istället för vanliga blödningar
21.08.2016
Hej,
jag började med p-piller för 11 månader sedan. I början gick allting bra men de senaste tre månaderna har jag fått mörkbruna flytningar istället för en vanlig blödning som jag tidigare fått.
Flytningarna är tjocka och väldigt mörka, man kan se slemliknande sekret med lite rött blod på, men allt annat runt omkring är mörkbrunt och nästan svart. Vad är det för fel? cicci

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.08.2016
Hejsan.
Tack för din fråga. Flera p-piller sorter minskar på mensblödningen så mycket att det endast kommer bruna flytningar/svart klott i stället för klart blod. Några piller kan göra att mensen slutar helt och hållet att komma så länge man äter pillerna. Den egna menscykeln brukar sedan köra igång när man slutar med sina piller, trots att man kanske varit blödningsfri med sina piller i flera år.
Om du vill kan du ännu för säkerhets skull göra en graviditetstest, för att utesluta att du inte är gravid. Risken att du skulle vara gravid är dock minimal om du kommit ihåg att äta dina piller enligt anvisning. Tycker inte du behöver vara orolig, dina sparsamma, mörka flytningar beror antagligen på dina piller. Ha en bra höst!
Hälsar Eva-Maria, Ungdomsliv.fi