Bruna klumpiga flytningar
05.12.2017
Hej
Jag hade sex för 11 dagar sedan. 4 dagar eftersexet skulle jag ha fått mens men istället fick jag bruna flytningar med klumpar i. inte alls mycket så behöver inte använda trosskydd. Tänkte då att det kanske ändå var mens. Men nu borde min mens ha tagit slut men fde bruna "flytningarna" fortsätter ändå. Vad kan detta vara? Kan detta tyda på graviditet eller könssjukdom? Vill tillägga att vi använde kondom. Hmmm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2017
Hej.
Jag tror inte att flytningarna är ett tecken på graviditet eller könssjukdom. Dels använde ni kondom, och dels är inte blödningar något typiskt tecken på graviditet. Min gissning är att det helt enkelt är ett sammanträffande. Du är ännu så ung att din kropp kan vara lite "opålitlig" då det gäller mensen. Ibland kan mensen lämna bort helt, ibland kan man blöda länge, utan att det behöver betyda att någonting är fel. Även pyttesmå obalanser i hormonnivåerna kan göra att mensen blir lie krånglig, och oftast får man inte veta orsaken.
Om man direkt störtblöder onormalt mycket och länge så finns det anledning att söka vård, men i ditt fall, då det är frågan om väldigt sparsamma bruna flytningar så tycker jag inte att du i nuläget behöver göra någonting annat än följa med. Antagligen kommer det att upphöra av sig själv. Mensen är som du vet inte "vanligt" blod, utan en blandning av blod, slem och rester av slemhinna - så man behöver inte bli stressad fast mensen ser olika ut från månad till månad.
Följ alltså med saken. Om de blodiga flytningarna fortsätter i flera veckor ännu så kan du kontakta din skolhälsovårdare eller preventivrådgivning för att fråga om deras åsikt, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi