Byta binda
20.04.2020
Hej! Kan man få en bakterieinfektion eller liknande ifall man har samma binda för länge? T. ex. man går på toaletten och märker att det inte kommit så mycket i den än, så man har den ca 3 h till eller så.
Och är det okej att ha samma binda i ca 8h medan man är vaken om man inte blöder så mycket den dan? Eller borde man byta i alla fall? Tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2020
Hej,
Det är inte lika kritiskt med att byta binda med ett visst tidsintervall som det är med tampong. Så precis som du skriver så kan man nog ha mer "spelöga" med binda, d.v.s. om man inte blöder lika mycket så behöver den inte bytas lika ofta. Men ofta brukar man nog känna av det då det är dags att byta, t.ex. så att huden i underlivet blir irriterad eftersom det blir ganska instängt och varmt med bindan mot underlivet. Har man samma binda länge kan man också märka att det luktar mer - och senast då är det läge att byta.
Men det finns med andra ord ingen tidsgräns för hur länge du kan ha en binda. Följ ditt förnuft.
Kram
Tessi