Duschen
22.07.2019
Jag fick min första mens idag. Det rinner inte men det kommer mycket i bindan. Jag är orolig när jag ska duscha kommer det komma massa blod i duschen och måste jag stå på ett speciellt sätt när jag duschar Hejsan

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.07.2019
Hej!
Grattis till din första mens!
Det är bara att duscha precis på det sättet som du gjort innan, du behöver inte stå på något visst sätt. Ifall det kommer blod i duschen är det ingen fara, det får de göra. Om du skall bada eller duscha på en allmän plats så kan du använda dig av tampong eller menskopp. Oroa dig inte över att det skulle komma rinna blod i duschen där heller, tjejer/kvinnor har mens så det är absolut inget konstigt med det. Det är positivt att ha mens och få mens, skäms inte över det!
Länkar här till våra infosidor om mensskydd så kan du bekanta dig mera med dem.
Ta hand om dig!
Kram, Ida