En vecka sen mens
29.10.2015
Hej! Jag och min pojkvän har haft sex för två veckor sen men vi skyddade oss då han hade kondom på sig. Jag fick min mens igår men den var en vecka försenad tillskillnad från förra månaden. Det kanske har att göra med att mensen brukar vara oregelbunden. Vi kollade på kondomen efter sexet och den var hel. Jag kan inte låta bli att tänka på om jag är gravid eller inte, detta kanske kan tyckas som en löjlig fråga men jag ville ändå skriva av mig. Jag hoppas ni kan svara så snabbt som möjligt jag är sååååå orolig. Tack på förhand :) Elvira

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Det är mycket mer sannolikt att din mens var sen p.g.a. att den är oregelbunden än att den var sen för att du är gravid. Och det normala då man är gravid är ju att man inte alls får mens - så eftersom du nu har det så behöver du nog inte fundera mer på saken.
Om du fortfarande stressar över det så kan du ju testa dig för säkerhets skull, men risken är nog pytteliten.
Kram
Tessi