Endometrios
19.11.2019
Hej!
Jag har flera år misstänkt att jag har endometrios. Min mamma har det och jag har förstått att det lätt går inom släkten och jag har ofta sådana smärtor att jag inte kan göra något under första två/tre dagarna av mens. Jag har varit till skolhälsovårdaren tidigare flera gånger och försökt få hjälp men får bara "dåliga värkmediciner" utskrivna som inte hjälper alls. Hur ska jag göra? G

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej.
Jag tycker att du skall boka en tid till en gynekolog och be att de undersöker dig för att ta reda på om du har endometrios. En gynekologtid kan du boka genom att kontakta preventivrådgivningen, eller genom att gå till en privatmottagning (men det kostar).
Sen innebär det ju inte automatiskt att det skulle finnas så mycket annat att göra fast det skulle visa sig att det verkligen är endometrios, men då skulle man iaf ha ett namn på det och veta vad det är som orsakar dina svåra smärtor.
Ge inte upp förrän du har en läkare/gynekolog som faktiskt kollar upp saken, du har nog rätt att bli ordentligt undersökt.
Kram
Tessi