extrem mensvärk
13.04.2015
Hejsan!
Jag har nu haft mens i ca 6 år, och de första åren gick helt smärtfria. Jag minns jag var så överlycklig över att inte ha mensvärk när de andra i min grupp hela tiden verkade behöva ta medicin för det. Det här förrändrades dock efter något år. Skulle gissa på att jag klarade mig från mensvärk i ca 3 år innan jag upplevde det första gången. Då trodde jag inte det skulle bli såhär illa.
Det började helt enkelt med att jag fick ont i benen just då mensen började, men det kunde en burana lätt hjälpa till att fixa och jag var symtomfri. Problemet har dock blivit mycket värre de senaste två åren när jag under den första dagen varje mens ligger med sån otrolig mensvärk att om jag inte får medicin fort, så kommer jag tillbringa flera timmar skrikandes, gråtandes, svettandes och illamående på toalettgolvet. I den stunden vill jag bara dö. Folk brukar prata om att det inte kan vara så farligt, och att det är jättwkonstigt att ha ont i låren, och att det finns mycket värre saker... Men helt ärligt, jag kan inte föreställa mig en värre smärta. Det kan inte vara normalt att ligga på ett golv och nästan svimma av smärta medan man gråter och skriker att man kommer dö.
Varför har det blivit såhär? Vad finns det jag kan göra? Har receptbelagd medicin som inte hjälper ett dugg... då ska det tas i tid. Men annars känns det verkligen inte normalt att man ska behöva ligga och nästan svimma en gång i månaden. Hjälp mig. Jag fruktar redan för nästa gång. Vad är det som gör såhär fruktansvärt ont!!!?? Vad kan jag göra.... flickan som vill dö en gång i månaden

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.04.2015
Hej! Alltså så här ska du ju inte behöva ha det! Marsch med dej till läkaren och få hjälp! Min åsikt är att du ska till en gynekolog och inte till en allmänläkare på ett hvc eller liknande. Man behöver titta med ultraljud och sedan avgöra vilken sorts medicinering som kunde ta dej ur det här. Det finns hormoner som lindrar mensvärk samt många olika sorters värkmediciner. Det kan också vara så att du kan få hjälp av mediciner mot illamående.
Så mitt råd till dej är kort och gott: boka tid till en gynekolog som jobbar privat, finns sådana i din närmaste stad (utan att berätta var du bor) på större läkarstationer men också i den staden en mindre firma som riktat in sig på kvinnors hälsa; Gynekologstation Lilja. De kan undersöka med ultraljud och är experter på menssmärtor och behandling av det. Berätta hur du har haft det. Med god tur kan det räcka med ett besök för att få hjälp. Men det kan också vara så att du och läkaren måste lite prova er fram innan ni hittar rätt medicinering som passar just dej.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare