Extrem mensvärk
23.10.2017
Hej!
Jag är en tjej på 14 år och har haft mens i ca.3år och har en extrem smärta under hela mensen & värktabletter hjälper inte. Borde jag prova med p-piller eller mini piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2017
Hej.
Jag rekommenserar att du bokar tid till en läkare för att diskutera saken. Antingen via din skolhälsovårdare till skolläkaren eller till en allmänläkare vid hvc.
Läkaren kan ta ställning till om du skulle behöva en bättre värkmedicin (d.v.s. inte nödvändigtvis "starkare" utan bara en som funkar bättre på just mensvärk). Men läkaren kan också fundera över p-piller om det är någonting du skulle vilja testa på. Många upplever att de får mindre mensvärk och blöder mindre med p-piller. I vilket fall som helst skulle det vara bra om du träffade en läkare som kunde undersöka dig och kolla upp att allting är som det ska. I vissa fall då tjejer har väldigt kraftig mensvärk kan det t.ex. vara ett tillstånd som kallas för endometrios som orsakar problemen. Endometrios innebär attt samma slemhinna som finns i livmodern växer även på andra ställen, och det är det som gör mensvärken så kraftig. Väldigt sällan är endometrios allvarligt eller farligt, men det kan vara bra att kolla upp i allafall.
Så börja med att tala med din skolhälsovårdare eller ring hvc och boka en läkartid så får du säkert hjälp.
Kram
Tessi