Få mensen tidigare?!
18.05.2015
Jag undrar om det är möjligt att få mensen en vecka/några dagar tidigare? Jag har regelbunden mens, och äter inte p-piller. Det sker så mycket i slutet på nästa vecka, just då jag ska ha mens. Så finns det något jag kan göra? (kan inte skjuta på den till senare, för då ska jag vara ledare på ett läger) Elsa

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hejsan Elsa! Nej det finns nog egentligen inte möjlighet att starta upp din mens tidigare. Egentligen tycker jag inte att det finns grund/orsak nog till det heller... Du är en kvinna du ska ha maaassoooor med menstruationer i ditt liv. Din kropp mår inte bra av att trixa och flytta och styra upp mensen. Låt naturen ha sin gång. Det finns wessor överallt och alla de andra tjejerna o kvinnorna vet precis vad du går igenom.
Men skulle det vara en idé för dej att skaffa en menskopp och testa om det skulle vara någonting för dej? Läs gärna mera om menskoppen här. Man behöver öva lite på att använda menskoppen men ifall byte av mensskydd är ett problem i dina aktiviteter så kan menskoppen vara svaret på dina problem.
Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare