Feber vid mens
05.06.2019
Hej jag har haft feber vid mens, febern började då mensen började och nu då min mens tar slut har febern sjunkit. Är det normalt? Första gången detta har hänt Menstjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Jag gissar att det är mest ett sammanträffande att din mens och din feber både började och slutade samtidigt. Jag vet inte hur mycket förhöjd din kroppstemperatur var, men om man avser att man faktiskt har feber, d.v.s. en kroppstemperatur över 37,5 så är det rätt ovanligt att det skulle ha någonting med mensen att göra. Det är helt naturligt att kroppstemperaturen kan variera i takt med menscykeln, men direkt feber brukar det ändå inte röra sig om.
Jag vet inte om du hade några andra symtom än bara feber, men olika virus finns i omlopp även på sommaren så man kan bli "förkyld" eller få olika virusinfektioner oavsett vilken årstid det är.
Du får helt enkelt följa med och se om det upprepar sig, eller om det var bara denna ena gång.
Kram
Tessi