För lite mens för tampong?
02.05.2018
Hej,
Jag undrar om man kan ha för lite mens för att kunna använda tamponger. Kan man t.ex använda libresses mini tamponger även fast man har väldigt lite mens?
Vet inte ens om jag har lite mens, vet inte hur mycket som är normalt att ha eftersom man bara har hört alla dessa historier om att folk har jättemycket.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2018
Hej.
Det enda problemet med att använda tamponger om man blöder väldigt lite är att det då blir väldigt torrt inuti slidan. Om tampongen inte fylls tillräckligt av blod under de timmar den sitter inne så kan det även vara svårare och mer smärtsamt att ta ut tampongen eftersom den "sitter fast" i slidväggarna. Då medför det också en större påfrestning för slemhinnorna inne i slidan.
En enkel lösning på detta är att istället för tampong använda menskopp. Dels är den snäll mot slemhinnorna, och kommer ut lätt oavsett om man blöder mycket eller lite. Den rymmer också mer blod än en tampong och måste inte tömmas lika ofta som tampongen behöver bytas. Så är den även skonsammare mot både miljön och din ekonomi, så den har egentligen enbart fördelar. En menkopp kan du köpa på nätet eller från apoteket.
Det är ofta lite svårt att veta hur mycket man blöder, eftersom man sällan har någonting att jämföra med, men du har helt rätt i att man oftast hör om dem som blöder massor, eftersom det kanske inte är så dramatiskt eller någonting att tala om om man blöder mindre.
Överväg menskopp :)
Kram
Tessi