För tidig mens
23.04.2018
Hej,
min mens kom 6 dagar för tidigt och jag undrar vad det kan bero på? Den har varit regelbunden tidigare.
Just nu är jag i en period då jag inte alls orkar med skolan och det har varit mycket program med hobbyn så kroppen har behövt en hel dag för att återhämta sig. Är detta något som har kunnat påverka mensen? hopplösa romantikern

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.04.2018
Hej hopplösa romantikern!
Vet du, det kan hända nu som då under livet att mensen förändras. Den kan vara stadig och bete sig på ett visst sätt en tid, till och med i åratal, men så händer något.
Det kan vara något fullt naturligt, som att något i kroppen utvecklas eller någon hormonbalans förändras eller något (alltså inget farligt och inget man påverkat medvetet). Det syns såklart speciellt tydligt i puberteten, vid graviditet och amning och i klimakteriet, men det kan hända närsomhelst. Eller så är det något tillfälligt, plötsligt och avgörande eller mer eller mindre utifrån som förändrar ens liv, som stark eller långvarig stress, något sjukdomstillstånd, stark oro för något (tex att man ska ha blivit oönskat gravid) eller att man bantat eller tränat väldigt hårt och/eller länge. Det är tex vanligt att kroppen reagerar med mensen när man annars är lite upp-och-nervänd, som vid studentskrivningar, resor, när pojkvännen plötsligt gör slut och liknande. Då är det eventuellt vanligare att mensen försenas, hoppar över en cykel eller annars beter sig skumt, men visst kan den komma tidigare också. Det är inte så lätt att förstå sig på mensen, eller egentligen kroppen, alla gånger just eftersom den faktiskt kan hänga ihop med det mentala.
Att mensen plötsligt kommer 6 dagar tidigare än normalt är alltså inget att oroa sig för. Den kanske bara tog ett skutt helt av sig själv, av orsaker vi inte kan förstå oss på men som har med utveckling och kroppens funktioner överlag att göra. Eller av att du är trött och stressad nu och att den därför inte är riktigt i "normalläge". Troligen kommer den i något skede att normalisera sig igen, kanske till ett nytt normaltillstånd eller till det gamla regelbundna. Det gör inte bara din menstruation gott att försöka ta det lite lugnare och ta hand om dig själv lite mer, det gör ju hela dig själv gott. Ibland kanske man inte kan påverka sin livssituation, man får bara uthärda tex skolstressen tills den lugnar sig, men under tiden kan man göra annat som hjälper återhämtningen och det förebyggande. Sov tillräckligt, ät bra, rör på dig, vila sinnet, gör saker du tycker om och finner meningsfulla, ägna dig åt tex mindfulness, yoga, skogspromenader eller annat avslappnande som passar just dig... Ta hand om dig lite mer ett tag nu, helt enkelt. Det är du ju hursomhelst värd <3
kram, Liselott