Försenad mens p.g.a träning?
20.06.2018
Hej!
Min mens är försenad med mer än 2 veckor. Senast den var så oregelbunden var för tre år sen.
Jag tränar ca. 5 dagar i veckan, ibland mer. Och när jag tränar, tränar jag hårt. Jag menar prata inte med mig, stör mig inte hårt. Jag blandar alltid cardio med styrketräning, och i cardio delen brukar jag vara uppe i min maxpuls. Jag kan träna upp till 2+ timmar.
Jag äter mycket och god mat. Oftare för mycket än för lite. Så jag undrar, kan dethär vara anledningen till att min mens är försenad? Jag har nog ökat nivån på min träning senaste veckorna.
Har också hört att stress kan vara en orsak. Men jag stressar inte så mycket, speciellt inte nu på lovet Emmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2018
Hej,
Ja, träningen kan påverka din mens. Det är alldeles självklart. Kroppen är inte en maskin och den påverkas hela tiden av allting du gör. Men man FÅR träna, bara man kommer ihåg att man gör det för att det skall tillföra någonting - inte för att det skall vara på bekostnad av någonting. Så så länge du ser till att du vilar och äter tillräckligt. det är naturligtvis väldigt svårt att veta bara på basen av det du skriver om du tar i för hårt eller inte. Det vet du nog bäst själv, och då är det ju ärlighet som gäller.
Med tanke på din ålder så är det trots allt inte speciellt konstigt att mensen ibland kan bli sen eller hoppig. Det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel - utan bara att kroppen för tillfället har fullt upp med någonting annat. Nästan alla tjejer är med om att mensen försvinner nån gång, och för det mesta dyker den upp igen av sig själv och utan att man behöver göra någonting åt det.
Jag tycker att du i lugn och ro skall vänta på din mens. Men OM du själv misstänker att du tränar för hårt och inte får i dig tillräckligt med mat eller inte vilar tillrckligt så tycker jag också att du skall vara ärlig mot dig själv. Din kropp gör sitt bästa för att vara dig till lags, så var snäll med den.
Många kramar.
Tessi