Förskjuta mens
14.09.2016
Hej, jag äter p-pillret cilest 28 (amorest) och försökte förskjuta mensen en vecka. Dock kom den under den vanliga veckan ändå trots att jag inte pt hormonfria tabletter. Jag fortsatte äta tabletterna med hormon i och nu är min fråga om jag ska börja på en ny karta och fortsätta ta tabletter med hormon och ignorera att jag inte tagit de hormonfria pillren denna månad eftersom min mens kom trots allt eller om jag bör ta de hormonfria en vecka även om det innebär att jag inte får mensen under den veckan? Är det säkert att ha samlag under denna vecka?
Tack på förhand
Undrande Undrande

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.09.2016
Hejsan.
Tack för dina frågor.
Tyvärr fungerar det inte för alla att flytta mensen med sina piller. Speciellt om man äter p-piller men lite hormoner. Preventivmässigt blir de inte sämre trots att mensen kom fast du försökte flytta den. Risken att bli gravid blir inte större. När det gäller p-piller så är det viktigast att efter en paus/placebopiller äta alla piller i följande pillerkarta, efter det är det möjligt att flytta mensen med en eller två veckor eller med en hel pillerkarta. Nu kom din mens trots att du fortsatte att äta piller med hormoner. Jag rekommenderar dig att nu fortsätta med den pillerkarta du börjat med och hålla paus först när du ska hålla paus/äta placebopillerna i denna karta. Risken att bli gravid är inte större om du inte glömt något piller.
Ha en trevlig höst!
Hälsningar Eva-Maria, hälsovårdare&sexualrådgivare, Ungdomsliv.fi
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.