fri från mens ett tag
23.06.2016
Har inte haft mens på ca 2 månader, dock fick jag min mens förra sommaren och har hört att den i början kan "hoppa över" någon måndad, stämmer det? Den är inte heller regelbunden. undrande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.06.2016
Hej!
Jo, ibland kan mensen "hoppa över" en månad eller flera utan att man är gravid (då hoppar den ju av naturliga skäl över minst 10 månader, oftast mer). Så vet man att man inte utsatt sig för risken att bli gravid, alltså inte haft oskyddat sex, så brukar man för det mesta kunna vara alldeles lugn. OM du mot förmodan skulle ha haft sex, så ska du ta ett graviditetstest, visst? Om testet visar positivt, så ska du ringa mödrarådgivningen i din kommun. De kan hjälpa dig vidare, oavsett vad du vill göra. Men om du inte haft sex, så finns det tre huvudsakliga orsaker som kan förklara att mensen hoppar över.
Se, kroppen är ingen maskin som fungerar som klockan, utan den kan reagera på flera saker. Den första är att vi alla är olika: man kan ha mer eller mindre regelbunden mens och kanske även ha en sådan som kan ta längre mellanrum mellan menserna emellanåt. Det kan vara helt naturligt så alltså, och inget som man behöver bekymra sig om om man nu inte stör sig massor på att aldrig veta när mensen tänker komma. Men å andra sidan är det ju en del av Livet också, att allt inte kan planeras in i minsta detalj. Man kan dock få mera regelbunden mens av en del hormonella preventivmedel, som p-piller, om man absolut vill. Men det innebär ju å andra sidan att påverka kroppens naturliga hormoner med konstgjorda hormoner och det kan ge en del biverkningar om man har lite otur. Mensen kan naturligt också förändras under tonåren och även senare i livet, den kan börja bete sig annorlunda utan någon annan orsak än att kroppen har utvecklats. Det är nog vanligt att man under de första åren som man har mens, just har lite oregelbunden mens och att den kan hoppa över en månad eller flera.
Ibland kan kroppen också reagera på olika saker som händer i livet. Vissa tjejers kroppar är väldigt känsliga för stress, press, oro, trauman, deadlines och annat stort och tungt i livet. Det kan hända tex när man ska skriva studentexamen, fara på en viktig resa eller är väldigt ledsen över ett gräl med bästisen. Det beror då på att kroppen reagerar på den stora ansträngningen och tolkar det som stor fara. Då anser den att det inte är läge för mens just nu, kanske inte ens för att få bebis (för att kunna få bebis måste man ha ägglossning) så den trycker liksom på pausknappen för ägglossningen och därmed för mensen. Ibland bara för en månad, andra gånger kanske för flera månader i rad. Vanligtvis brukar mensen komma tillbaka helt av sig själv sedan när ens värld lugnar ner sig igen.
Och slutligen kan mensen hoppa över eller försvinna om man ätit för lite eller tränat för mycket under en tid. Se, om man får i sig alldeles för lite näring, eller om man använder upp all näring man fått i sig och mer därtill genom att tex träna ofta och hårt och länge, så kan kroppen igen tolka det som att nu är det farligt eller svält. Egentligen är ju kroppen kvar på grottåldern, så får man för lite energi tror den att det är tex torka runt ens grotta och dåligt med mat - eller att man måste anstränga sig väldigt mycket för att få tag i maten eller springa undan många farliga rovdjur. Igen anser den inte det vara läge för bebis, så den trycker på pausknappen för ägglossningen för att prioritera att överleva istället. Det sägs att det faktiskt behövs en viss mängd underhudsfett, alltså reserver som kroppen behöver sedan både för att skapa och mata bebis, för att ens kunna ha mens. Många som har en ätstörning har sällan eller ingen mens alls. Den brukar komma tillbaka när man börjar äta som folk igen och inte pressar sin kropp så hårt genom träning.
Nu kan vi ju inte veta vilken av de här tre faktorerna som kan ha påverkat just din mens eftersom vi inte vet något om ditt liv, men om det är nummer ett eller två, så är det lugnt. Är det nummer tre, att du äter för lite och tränar för mycket, så måste du absolut gå och kolla upp dig till tex HVC. Annars kan du alltså bara vänta och se. Försök att ta det lugnt och inte tänka så mycket på det. Men har mensen inte kommit inom ett halvår, så ska du gå till HVC så att de får kicka igång den igen genom en kur av hormoner som får den på rätt spår igen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott