Glömt tampong inne
08.04.2019
Hej. Jag blev lite nojig angående om jag tagit ut tampongen eller inte. Jag läste lite och det stod att om man känner efter så borde det kännas om det sitter kvar. Kan man faktiskt känna med fingret eller kan den ha åkt upp jättelångt? Jag är nog ganska säker på att jag fått ut den men tänkte ändå fråga. Jag vet det där om att gå någonstans och kolla upp det men det känns ju lite onödigt pinsamt. Men vill ju inte heller gå och dö. Stor chans att den är ute dock.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej,
Precis som du skriver så borde du nog känna den om den ännu sitter kvar. Slidan är inte speciellt djup eller stor, och det finns ingenstans som tampongen kan "försvinna upp" så om du t.ex. sitter på huk och känner efter så märker du nog om den är där. Nästa gång du har mens och har in en tampong så kan du också testa det - att känna efter med fingrarna - och då märker du nog att den känns väldigt bra.
Så jag tror inte att du behöver åka och kolla upp saken utan då kan nog vara helt lugn om du inte hittar den - då har du tagit ut den, men har bara inte lagt det på minnet.
Ingen panik.
Kram
Tessi