Gravid, mens, stress, ångest
22.09.2019
Jag är 14 år gammal och jag hade sex för första gången för ungefär 4 veckor sen och jag skulle fått min mens för 9 dagar sen men min mens kommer inte, jag gjorde ett graviditetstest Ungefär en vecka efter jag hade sex och då fick jag negativt och sen gjorde jag ett till för 3 dagar sen och då fick jag också negativt men jag känner att symtomerna stämmer in på mig. Är jag gravid då? D T

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2019
Hej.
Eftersom du testade dig för några dagar sedan, och detta var efter att din mens borde ha kommit så tyder det på att du inte är gravid. På basen av det du skriver så är det inte heller konstigt om din mens inte riktigt "orkar" komma. Du tränar väldigt mycket och har mycket stress - vilken självklart är en påfrestning för din kropp.
Jag tror att du kan sluta stressa helt över en eventuell graviditet, men då måste komma ihåg att skydda dig då du har sex! Det är en helt onödig påfrestning för kroppen att stressa på detta sätt och vara rädd varje månad. Skaffa kondomer tills nästa gång, så är ni skyddade både mot oönskad graviditet och könssjukdomar.
Och försök att ta hand om dig själv.  Man måste inte göra allting. Det är ju meningen att fritidsintressen skall vara roliga - inte bara TA kraft.
Kram
Tessi