Gravid trots mens?
09.05.2018
Hej! Jag undrar om det är möjligt att vara gravid trots att man har mens? För ca 1 månad sedan började jag tycka att min mage blev större (fast det kan väl bero på uppsvällning eller bara inbillning), har haft ont i brösten i några dagar (jag som ställde frågan ”blåmärke på bröstvårta”), och läste också idag om att man kan få en hormonrand på magen när man är gravid (och en sån fast ganska svag hormonrand har jag haft ett tag, vet inte hur länge men). Min mens har varit regelbunden, men nu har jag fått mens 2 ggr i rad, hade först mens för 2 veckor sedan, sedan en veckas paus, och nu har jag mens igen. Har aldrig förr haft oregelbunden mens. Kan tillägga att jag går på pplåster, har inte slarvat mycket med det men ibland har det väl hänt att jag lagt på den någon dag senare än vad jag borde.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2018
Hej.
Jag tycker att du skall testa dig. Alla de symtom du beskriver kan vara helt normala för vem som helst, men eftersom det har hänt att du har lagt på plåstret senare än du borde så har du ju inte heller varit skyddad hela tiden. I prioncip är det möjligt att fortsätta ha regelbundna blödningar även om man är gravid (inte vanligt, men inte heller otänkbart), speciellt om man fortsätter att använda ett hormonellt preventivmedel.
Det absolut lättaste sättet att ta reda på hur det ligger till är att du går och köper ett test. Sen vet du och kan ta ställning till saken.
Kram
Tessi