Har ingen mensvärk
01.08.2014
Hej!
Jag har aldrig haft mensvärk förut, är det något fel på mig? Google verkar inte ha svaret. Sedan blir jag aldrig lika lättirriterad som man sägs ska bli. Jag är iofs i början på min andra mens men jag är lite misstänksam. Min första mens kom den 4/7 och den här den 31/7 och det är ca 3-4 veckor som det ska vara. Eller?
Kraaaam från mig
PS. Eran sida är grym, lägg ALDRIG ner den. <3 Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2014
Hej.
Jag förstår att det måste kännas förvirrande då det talas så mycket om mensvärk och PMS och då mensen äntligen kommer så är det inte alls som man har föreställt sig, men du behöver inte vara orolig. Det är inte alls alla kvinnor som har mensvärk eller blir lättirriterade och gråtiga före eller under mensen. Mensen är också någonting som kan förändras mycket genom åren, så även om du inte har mensvärk nu så kan det hända att du kommer att ha det om 5 år, eller också kommer du inte att ha det och det är precis lika normalt.
Kvinnans hormonella system och mensen och allt där omkring är otroligt komplicerat och kan se ut på många olika sätt, nästan allting är normalt, och därför är det det svar du får av mig: Att det är helt normalt även om du inte hittills upplever något av problem som ofta förknippas med mensen. Var stolt och nöjd över att din kropp fungerar!
Hälsningar
Tessi