Hjälp!! Gravid? Mens?
12.08.2018
Hej, jag hade oskyddat samlag och jag vet inte till 100% om han kom i mig. Jag hade INTE ägglossning. Men jag tog ett akut-p-piller efter 4 dagar. Tog ellaone, som man kan ta upp till 5 dagar. Men nu är det såhär att min mens var sen 1 vecka. Sen tog jag ett test och det visade sig vara negativt. Sen samma dag fick jag lite ”flytningar” samt jätte lite ljust blod. Sen blev de brunt. Sen efter några dagar kanske 2. Så blev det som en helt vanlig mens. Men nu är saken att jag haft mens i 2 veckor. Vilket jag aldrig i mitt liv haft. Lite konstigt, vet ni något om det? Ska jag testa mig igen? Tacksam för svar. Gommen11

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2018
Hej.
Det är helt vanligt att akut p-piller rör till det med mensen så att den blir sen eller tidig eller räcker länge. Så jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är trots allt en förhållandevis stor mängd hormoner som tas på samma gång, så det skulle vara nästan konstigare om man inte alls reagerade på det.
Det normala då man är gravid är ju att man inte blöder alls, om om du nu har blött i två veckor så är det osannolikt att det skulle kunna finnas någon graviditet kvar OM det alls skulle ha funnits en till att börja med.
Kroppen är inte en maskin, så alltid kan man inte veta varför den reagerar som den gör. Man kan ha onormalt långa blödningar även om men inte skulle känna till någon orsak alls, men i ditt fall beror det sannolikt på akut p-pillret. Ta det lugnt och försök att ha tålamod.
Kram
Tessi