Illaluktande mens
06.11.2017
Hej, jag är en 14 årig tjej med 2 frågor.
Det är fjärde gången jag har mens nu och jag har märkt att det kommer mycket mycket mer än vad det gjort innan.
Jag blöder igenom hela tiden och jag måste byta mensskydd jätteofta.
Kan den ökade mängden bero på något?
Och mensen luktar mycket mer illa än vad den gjort innan. Typ surt som rutten fisk. Det märks inte när jag går runt i vanliga fall men när jag ska tex byta mensskydd så luktar det jätteilla.
Är det normalt att det börjat lukta nu, kan jag göra något åt det eller ska jag gå till min skolsyster? Aaaah?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2017
Hej.
Mensen kan variera lite från gång till gång, och eftersom detta var "bara" din fjärde mens så är det rimligt att tro att din kropp ännu håller på och lär sig, så det kan både minska och öka framöver tills det hittar nån form av "normalläge". Om du blöder igenom ofta så kan jag rekommendera att du skaffar dig en menskopp. Den rymmer mer blod än tampong/binda och är snäll mot slemhinnorna.
Själva mensblodet kan börja lukta konstigt om det innehållar mycket bakterier. Luktar dina flytningar också illa då du inte har mens? Ibland kan skurken vara ett tillstånd som kallas "bakteriell vaginos", d.v.s. infektion i slidan. Ibland behöver denna behandlas med antibiotika för att gå över, men det är någonting som en läkare/barnmorska/gynekolog måste ta ställning till. Mensen doftar sällan direkt gott, men om den luktar rent illa så är det nog någonting som inte stämmer.
Jag tycker att du skall börja med att tala med din skolhälsovårdare, hon kan vid behov skicka dig vidare till skolläkaren eller till en gynekolog vid preventivrådgivningen. Ofta utreder man infektioner i underlivet genom att ta en bakterieodling från slidan som visar vilka bakterier som orsakar problemen. Om det visar att det är nåfonting som behöver behandlas så kan läkaren/gynekologen skriva ut mediciner för det.
Det är knappast någonting allvarligt, men det lönar sig att kolla upp, så slipper du fundera mer på det sen.
Kram
Tessi