Ingen mens på 4 månader
12.07.2016
Jag har haft mens i flera år nu och den har alltid varit hyfsat regelbunden. Ibland har den kommit för tidigt och ibland några veckor för sent, men aldrig så att jag hunnit bli orolig.
Men för några veckor sedan kom jag på att det var ganska längesen jag hade mens sist, och när jag nyss kollade i almanackan såg jag att jag hade det senaste i mars, alltså för snart 4 månader sen! Det senaste året har jag haft lite mindre blödningar om man jämför med förut men det har ändå varit 1 gång/månad typ. Nu har den inte kommit alls! Jag blev så orolig och började googla en massa (inte bra). Jag har tänkt på om jag varit lite stressad nu under våren och om det kanske kan ha påverkat, och det kanske har varit så, men det har jag varit tidigare i livet också men då har aldrig mensen drabbats. Och nu när det är sommarlov är jag verkligen inte stressad. Det finns ingen risk att jag är gravid och jag tror att jag har tränat/ätit som jag alltid gjort det även det senaste... Är det något farligt? :( Orkar inte vara så orolig nu när det är sommar och allt ska vara "glatt och härligt"... Orolig

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
13.07.2016
Hej,
Det finns några olika saker jag kommer att tänka på då det kommer till ditt fall. Första är ju naturligtvis ifall du är gravid men du skriver att det inte finns risk för det. Så vi kan utesluta den förklaringen. En annan vanlig orsak till utebliven mens är stress och oro. Om du varit stressad på våren så kan det påverka mensen, även om det inte gjort det förut. Ifall det har gjort att mensen slutade komma, så kan oron ha tagit över då du inte längre är stressad och den nu är orsaken till att mensen inte kommer. Mensen kan väldigt lätt kopplas till oro och det krävs inte mycket oro för att den kan lämna bort.
Har du några hormonella preventivmedel som du börjat eller slutat med under det här året?
Man brukar börja försöka reda ut varför mensen inte kommer om det går 3-6 månader, så jag tycker bra att du kan kontakta hvc i din kommun. Menstruationen brukar sättas igång med en hormonkur men det är först om den uteblivit i sex månader. Ibland är det bara så att kroppen spelar en ett ordentligt spratt och gör så att mensen uteblir, helt utan orsak. Så det behöver inte alls vara något allvarligt.
Kontakta preventivrådgivningen eller sjukskötarmottagningen i din kommun så får ni fundera på det tillsammans. Du ska inte behöva gå omkring och oroa dig såhär sommartider :)
Kram,
Alexandra, sjukskötare