Irriterande
09.11.2017
Jag blir irriterad på min mens. För har haft den i nästan ett år och två gånger har det varit röd och mycket mens men alla andra gångerna (vill tillägga att mensen är lite oregelbunden) så har det varit lite bruna slemtrådar typ som klottar lite i trosorna några dagar, då vill jag inte använda trosskydd för det känns som om det inte är mens(ser ut som lite bajs i trosorna).... Är det mens det också fast det är väldigt lite och bara bruna trådar... (Har det just nu och det är inte roligt att smutsa ner många trosor , men vill inte använda trosskydd eftersom det är så lite) Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2017
Hej.
Det låter nog som mens fast mängden är liten. Med tanke på din ålder så kan det mycket väl hända att det kommer att ändra med tiden och att du kommer att börja blöda mer, men alla är olika så det kan också hända att det är såhär mensen ser ut för just dig.
Jag tycker nog att du kan använda trosskydd för att skydda dina underkläder. Du behöver ju inte använda binda om du blöder väldigt lite, men trosskydd finns i väldigt många olika modeller och kan vara sköna att ha bara för att inte underkläderna skall bli missfärgade.
Ta det lugnt och ha tålamod med din kropp. Den gör så gott den kan.
Kram
Tessi