Jag får inte in tampongen
26.10.2015
Hej! Jag är en 13 årig tjej och jag fick min första mens för några månader sen och jag har använt binda då. Men jag tycker det känns äckligt och obekvämt att ha en sån så jag har varit och köpt tamponger för min kompis säger att det är mycket bättre än bindor. Problemet är att jag får inte in tampongen. Jag vet var mitt hål är men det är något som är ivägen när jag ska trycka upp den. Jag har försökt att vinkla den olika och stå med benen bredare isäg men inget fungerar! Snälla hjälp mig. Jojjo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2015
Hej,
Det kan vara lite trixigt då man skall börja använda tamponger, så ibland måste man öva lite innan man får in rätt teknik på att lägga in den.
Det är förstås en förutsättning att du är så avslappnad som möjligt så att du skall få in den, men det kan också hjälpa om du t.ex. lägger lite vaselin på toppen av tampongen så att den glider in lättare. Har man väldigt lite mens så kan det ju vara ganska torrt inuti slidan och då kan det vara svårare att få in den. Försök i lite olika ställningar, på huk, eller med ena benet upp på toa-sitsen. Du kan också försöka ta hjälp av en spegel så du bättre ser vad du håller på med.
Men om det ändå inte lyckas så tycker jag inte att du skall deppa ihop över det. Du kan testa pånytt en annan gång, eller om det blir helt omöjligt så kan du besöka en gynekolog eller barnmorska som kan undersöka dig och se att allt ser ut som det ska. (märkväl du kan, måste inte) Någon enstaka gång kan slidkransen vara så tajt eller uttalad att det är svårt att komma förbi den, men med tanke på att du ju har mens så vet vi ju att det inte är frågan om något "lock" som sitter ivägen.
Jag tror att övning ger färdighet. Testa pånytt helt enkelt. Det fixar sig!
Kram
Tessi